Yasaka Jinja w Kioto (八坂神社, 京都) |
... czyli 祇園祭り z Kioto jest jednym z najbardziej znanych i największych festiwali japońskich. Już jego długość - trwa bowiem cały lipiec - robi wrażenie. W tym czasie jest dostępnych wiele wydarzeń z nim związanych. Główne z nich odbywają się w chramie Yasaka Jinja (八坂神社) oraz dzielnicy Gion (祇園), chociaż całe Kioto poddaje się festiwalowemu nastrojowi. Ze względu na swoją długość podzielony on jest na dwa okresy "wczesnofestiwalowy" (saki matsuri 前祭) i "pofestiwalowy" (ato matsuri 後祭), a dniem kulminacyjnym tych okresów jest 17 i 24 lipca, gdy odbywa się parada trzydziestu trzech wozów. Inną nazwą tego festiwalu (albo drugim festiwalem odbywającym się w tym samym czasie) jest Festiwal Składanych Parawanów, czyli Byoubu Matsuri (屏風祭). Można wtedy podziwiać pięknie zdobione składane parawany i oraz inne skarby, które były dziedziczone przez wieki i są wystawione na widok publiczny.
Źródło
W 869 roku w czasie, gdy stolicą Japonii było Kioto - kraj został dotknięty okropną plagą. W nadziei na ratunek z niebios ówczesny cesarz wysłał posła do chramu Yasaka i nakazał rozpoczęcie intensywnych modlitw w tej intencji. Polecił również ustawienie 66 halabard reprezentujących 66 prowincji w kraju. Dlaczego wybrano akurat ten chram? Wierzono bowiem, że czczony w niej Gozu-Tennou (牛頭天王) to inaczej nazywany Brat Bogini Słońca (Susanoo No Mikoto 素戔嗚尊) i jego duch pozostawał w kilku świętych powozach należących do chramu. Miał on też mieć szczególną moc mogącą zwalczyć zarazę, dlatego owe powozy zostały zaciągnięte przez młodych mężczyzn do centrum miasta, a także do pobliskich gospodarstw. W efekcie rytuałów lud został pobłogosławiony i plaga odpuściła. Z wdzięczności Kiotojczycy postanowili w roku 970, że od tej pory przeprowadzać będą tą ceremonię, co roku. Jedynie wojny w późnej części XV wieku uniemożliwiły im kontynuowanie tradycji.
Ludzie od początku starali się dodać atrakcyjności widowisku parad wozów. W okresie rządów Tokugawów w XVII wieku zostały one ozdobione skarbami i ozdobami przywiezionymi z Chin, Persji, Korei, Holandii, Francji i wielu innych krajów.
Plan przebiegu festiwalu
Przed wyjazdem do Kioto szukałam długo planów przebiegu Festiwalu Gion, ale wszędzie podawano tylko ogólne informacje. O tym kiedy odbędą się parady dowiedziałam się tuż przed wyjazdem, więc niestety nie mogłam wziąć w nich udziału :( Większe i mniejsze wydarzenia odbywają się przez cały miesiąc lipiec, ale oto lista tych najważniejszych:
Sakimatsuri 前祭
|
Atomatsuri 後祭
|
2 lipiec - Kujitori-Shiki (くじ取式)
Jest to ceremonia losowania kolejności wozów,
które przejadą podczas parady. Odbywa się w obecności burmistrza Kioto oraz
organizatorów festiwalu.
|
21-23 lipiec Atomatsuri Yoiyama (後祭宵山)
Kolejny zestaw platform przystrojonych
latarniami możemy oglądać na ulicach Kioto. Tak samo jak wcześniej mamy też
możliwość podziwiania ozdób, jakie zostaną później na nich wykorzystane w
specjalnie przygotowanych do tego pomieszczeniach.
|
10 lipiec, południe - Omukae-Chouchin (お迎え提灯)
"Latarnie Powitalne" -
parafianie chramu Yasaka wychodzą z latarniami zawieszonymi na długich
bambusowych kijach na powitanie świętych powozów.
10 lipiec - Mikoshi-Arai (神輿洗)
"Rytuał oczyszczenia świętych powozów"
- Najważniejsze powozy, nazywane mikoshi, jeszcze przed ozdobieniem zostają przyprowadzone nad brzegi
rzeki Kamogawa przy moście Shijou, gdzie główny kapłan
dokonuje ceremonii oczyszczenia.
|
24 lipiec,
godz. 9.30 Atomatsuri
Yamahoko-Junkou (後祭山鉾巡行)
"Parada platform" - Parada 10
platform odbywa się wzdłuż ulic Oike, Kawaramachi oraz Shijou.
24 lipiec Hanagasa-Junko (花傘巡行)
"Parada parasoli ozdobionych kwiatami"
24 lipiec Kankousai (還幸祭)
"Procesja świętych palankinów" -
Ok. godz. 17.00 trzy mikoshi zostają poniesione na ramionach
młodych mężczyzn do Yasaka Jinja.
|
14-16 lipiec - Sakimatsuri Yoiyama (前祭宵山)
Chodniki oraz festiwalowe platformy są pięknie
ozdobione latarniami. Wieczorami są one oświetlane, a gra muzyków z wozów
rozbrzmiewa w powietrzu. Przy każdym powozie jest przygotowany pokój, w
którym można zobaczyć skarby, jakimi będzie ozdobiona podczas parady. Na
niektóre jest też możliwość wejścia za odpowiednią opłatą.
|
28 lipiec Mikoshi-Arai (神輿洗)
"Rytuał oczyszczenia świętych palankinów"
- Oficjalne zakończenie festiwalu Gion. Mikoshi są przeniesione nad rzekę przy moście Shijou i dokonuje się ceremonia oczyszczenia. Potem z
powrotem odniesione zostają do chramu Yasaka i czekają tam do
przyszłego roku na kolejne Gion Matsuri!
|
17 lipiec,
godz. 9.00 Sakimatsuri
Yamahoko-Junkou (前祭山鉾巡行)
"Parada platform" - Parada 23
platform prezentowana jest wzdłuż ulic Shijou, Kawaramachi, oraz Oike. Piękne dekoracje wyglądają jeszcze bardziej
olśniewająco, gdy dopisze pogoda i jasne, letnie słońce.
17 lipiec - Shinkousai (神幸祭)
"Procesja świętych palankinów" -
Ok. godz. 16.00 trzy mikoshi zostają poniesione na ramionach młodych
mężczyzn od Yasaka Jinja. Każdy z nich uważa swoją pozycję za ogromny
zaszczyt.
|
Trasa parady platform na Sakimatsuri |
Trasa parady platform oraz parady Hanagasa na Atomatsuri |
Tak jak wspominałam wcześniej Festiwal Gion możemy podzielić na dwa okresy: wczesnofestiwalowy i pofestiwalowy. Każdy z nich ma swoje własne parady platform i pochody z mikoshi.
Czas festiwalu w japońskiej tradycji to taka magiczna chwila, kiedy bóstwo zamieszkujące konkretną świątynię postanawia opuścić swoją samotnię i ruszyć do ludu. Aby tego dokonać kami (神 - bóstwo) ze świątyni głównej zostaje przetransferowane do świątynki przenośnej, czyli mikoshi. Festiwal rozpoczyna się, gdy bóstwo zmienia miejsce zamieszkania, a kończy kiedy wraca ono do oryginalnego. Zatem najważniejsze rytuały, jakie się wtedy odbywają to powitanie i pożegnanie kami. Główną rolę, wtedy gra mikoshi, która zostaje jego domem, aż do zakończenia święta. To w niej opiekuńcze bóstwo niesione na ramionach wiernych zwiedza swoją parafię. Ceremonia przyjścia kami to Shinkousai, a odejścia - Kankousai. W międzyczasie zanim wróci ono do siebie mikoshi ustawiona jest w miejscu zwanym Otabisho.
Podczas Gion Matsuri pochód z mikoshi każdorazowo jest poprzedzany paradą platform, niejako dla podniesienia radosnego nastroju obcowania z bóstwem. Parady sakimatsuri i atomatsuri różnią się nie tylko datami, ale trasami oraz wozami. Jednak nie zawsze tak było, mimo że to wielowiekowa tradycja. W czasie wzrostu ekonomicznego Japonii wzrastał także problem z korkami drogowymi. W roku 1966 roku obydwie parady zostały połączone i miały miejsce 17 lipca, aż do roku 2013. Jednak w roku 2014, aby dać zadośćuczynienia tradycji przywrócono paradzie jej oryginalny kształt. I teraz możemy oglądać to jak wyglądała przez 1000 lat.
Shinkousai i Kankousai
Platformy hoko i hiki yama |
Festiwalowe platformy
Ogólnie dzielą się na dwa typy: hoko (鉾) - włócznia i yama (山) - góra. Hoko są większe i jest ich tylko 9. Ich waga dochodzi do 12 ton, a wysokość do 8 metrów (nie licząc ozdobnej włóczni, bo jej czubek znajduje się na wysokości ok 25 metrów!). Do zbudowania, ozdabiania, nawigowania i transportowania każdej z platform potrzeba ok. 180 ludzi! Mniejsze 23 platformy yama mają ok. 1,5 tony oraz wysokość 6 metrów. Do nich wystarczy ok 14-24 osób transportujących platformę.
Same te suche liczby, a co za nimi idzie - ogrom pracy związanej z przygotowaniem wszystkiego, robią wrażenie.
Jednak najbardziej znaczący jest fakt, że każda z platform opowiada własną historię. Symbolika ozdób zaczerpnięta jest z tradycyjnego japońskiego teatru, pieśni, wierszy. Każda ma też swoją nazwę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz